🚚 INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 25.000 Ft feletti vásárlás esetén! 🚚
Nem szeretsz sokáig várni? Ha délelőtt rendelsz, rendelésed akár már másnapra megérkezhet!

Hogyan kezdj el naplózni? – egy transzformatív szokás

A meditáció mellett életünk legmeghatározóbb, transzformatív erővel bíró szokása a naplózás. Nemcsak abban segít, hogy közelebb kerüljünk önmagunkhoz, de hatással van az egész életünkre is – a kapcsolatainkra, a magabiztosságunkra, arra, hogy beleléphessünk az autentikus Énünkbe, az erőnkbe. Cikkünkben körbejárunk mindent, amit a naplózásról tudni kell.

2024. április 23.

Miért érdemes a naplózást szokássá tenni?

A naplóírásnak transzformatív hatása van – elképesztő mértékben szolgálja a fejlődésed, ha szokássá teszed. A segítségével közel kerülhetsz önmagadhoz, az igazi esszenciádhoz. Felfedheted a rég eltemetett sérelmeket, mintákat, korlátozó hiedelmeket. Képzeld el magad úgy, mint egy hagymát, amelynek szép lassan lefejted a rétegeit, ahogy haladsz előre az önismeretben.

A mindennapokban az érzelmi skálán igen intenzív szélsőségeket élhetünk meg. Biztosan veled is előfordult már, hogy az egyik pillanatban még nagyon jó kedved volt, a másikban pedig már legszívesebben elbújtál volna a világ elől. Az írás abban is segíteni fog, hogy az érzelmeinket a helyén kezeljük. Legyünk őszinték, számtalanszor előfordul, hogy azonosítjuk magunkat az érzelmeinkkel. Például azt mondjuk: Szomorú vagyok. Dühös vagyok. Ahelyett, hogy azt mondanánk: Szomorúnak érzem magam. Most haragot érzek. Az írás segít megérteni – nem csak intellektuális értelemben –, hogy valójában nem vagy egyenlő az érzéseiddel, és az, hogy pillanatnyilag szomorúságot, dühöt vagy izgatottságot érzel, NEM te vagy, hanem valami, ami rajtad keresztül áramlik, és nem kell benned ragadnia. Mindez azért fontos, mert a napunk nagy részében a tudatalattink irányít minket, s a tudatalattink nagyon nehezen tudja elképzelni, hogy egy adott állapotból van kiút. Ha a lényegünket (=önmagunkat) elválasztjuk attól, amit érzünk, azzal beállítjuk a tudatalattinkat arra, hogy minden csak átmeneti. Hogy minden változik, és mindenből van kiút.

Amikor megismerkedsz valakivel, általában elkezdesz vele beszélgetni, hogy megismerd, hogy lásd, bízhatsz-e benne. Miért lenne ez másképp saját magunkkal? Az írás a legegyszerűbb módja annak, hogy elkezdd magad megismerni és egyre jobban bízni önmagadban. A saját magaddal kialakított bizalmi kapcsolat azt fogja eredményezni, hogy többé nem mástól fogod várni a validációt, nem fogod megkérdőjelezni a tetteid és elkezdesz felelősséget vállalni a döntéseidért, az életedért.

Az írás abban is segít, hogy összhangba kerüljön mindaz, amit érzel, gondolsz, kimondasz, és amit cselekszel. Gyakran az integritás hiánya az, ami miatt nem találjuk a helyünket a világban, vagy nem érezzük jól magunkat a bőrünkben.

Mire figyelj, ha most kezded a naplózást?

Ne bíráld azt, amit leírsz

Fontos, hogy tudatosítsd, hogy nem vagy egyenlő azzal, amit leírsz a papírra. Próbáld meg inkább egyfajta megfigyelő szerepből végezni a naplózást. Ne akard tökéletesen csinálni – nem baj, ha nem írsz szépen, vagy helytelenül írtál le egy szót. Csak hagyd áramolni a gondolatokat és ne akadályozd azt, ami elő szeretne kerülni.

Amit írsz, az csak a tiéd

Ahhoz, hogy a naplóírás a javadat szolgálja, közel kell engedned magadhoz, meg kell teremtened azt az intim viszonyt, ami lehetővé teszi, hogy cenzúrázás nélkül leírhasd mindazt, ami benned van. Nem mondjuk, hogy ez könnyű, főként, ha zárkózottabb típus vagy, és nem jellemző rád, hogy bárkinek is megnyílnál. Tudatosítsd, hogy a naplód a tiéd, amit leírsz, az csak magadnak szól, s a fejlődésed legjavát szolgálja.

Legyél jelen az írásban

Ha már úgyis rászánod azt az 5-10-15 percet a napodból, akkor legyél jelen teljes szíveddel. Ég és föld amit tapasztalni fogsz akkor, ha csak gyorsan kipipálod a naplóírást mondván, hogy "ez jó neked", de közben már a következő 6487 dolgon gondolkodsz, amit meg kell csinálnod, vagy akkor, ha megérkezel a pillanatba fejben és szívben is, és odateszed a fizikai lényed mellé a jelenléted is.

Reflektálj, olvass a sorok között

Hetente vagy havonta egyszer szánj időt arra, hogy végigolvasd az elmúlt időszak bejegyzéseit, végiggondold azt, amit írtál – ebből mi az, amin változtatni szeretnél, amibe bele szeretnél kezdeni, amit el szeretnél engedni... Így tudod majd nyomon követni a fejlődésed, s gyakran az önreflexió közben jönnek a legértékesebb felismerések is.

Hogyan tedd fenntarthatóvá ezt a szokást?

Csupán napi pár percet kell rászánnod a napodból – ha éppen 5 perced van, akkor annyit, ha 15, akkor annyit. Ha megérted, hogy mennyi mindent kaphatsz ettől a szokástól, nem lesz kérdés, hogy találni fogsz rá időt. Nem baj, ha nem írsz minden nap, a lényeg, hogy a legtöbb nap írj.

Kedvenc naplózási technikáink

Vezetett kérdések

A vezetett naplózáskor bizonyos kérdésekre válaszolsz, amely fogja a kezed és segít strukturálni az írásodat, különösen akkor, ha hajlamos vagy a "fehér lap szindrómára", s nem tudod, miről írj, vagy hogyan kezdj neki. Az Instagram oldalunkon napi szinten osztunk meg elgondolkodtató kérdéseket naplózáshoz, valamint írtunk egy ebook-ot is, melyben 100 kérdést találsz vezetett naplózáshoz. Ha nincs jobb ötleted, egyszerűen csak írd fel a lap tetejére, hogy "Hogyan érzem magam most?" és kezdj el írni. Meg fogsz lepődni, hogy mennyi minden fog feljönni benned...

Szabad áramlás, free flow

Ennél a technikánál csak Te vagy, a papírod, a tollad és az az idő, amit rászánsz a naplózásra. Egyszerűen csak kezdj el írni anélkül, hogy kérdésekkel vagy egy-egy témával lekorlátoznád magad. Úgy írj, ahogyan a gondolataid pörögnek, engedve, hogy átáramoljanak rajtad anélkül, hogy irányítanád őket. Természetesen lesznek olyan napok, amikor csak ülsz a papír felett és annyit írsz le, hogy nem tudsz mit írni, és olyanok is, amikor négy teljes oldalt is teleírsz... és ez éppen így van jól!

Levélírás

Írj levelet valaki másnak. Ez az írástechnika főként akkor lehet hasznos, ha régóta készülsz egy nehéz beszélgetésre, de nem tudod, hogyan kezdj bele. Ha felgyülemlett benned számtalan érzés, de nem tudod azokat kifejezni. Ha olyan valakinek lenne mondanivalód, akivel valamilyen oknál fogva már nem tudsz beszélni... Szinte kivétel nélkül nehéz érzéseket hoz fel ez a technika, ugyanakkor rendkívül gyógyító hatású is, ha megadod magad ezek előtt az érzések előtt. Sok esetben segít megtenni azt a bizonyos első lépést, utána pedig sokkal tisztábban fogsz látni és empatikusabban állhatsz hozzá egy-egy helyzethez.

+1 Hangjegyzetek

Gyakran utazás közben jönnek a legértékesebb gondolatok. Ha nincs nálad a naplód, nincs időd írni, mert éppen A-ból B-be ingázol, vagy szimplán csak nincs hangulatod az íráshoz, semmi gond. Vedd elő a telefonod és mondd fel hangjegyzetbe mindazt, ami benned van, hogy később majd leírhasd.

Összefoglalva

A naplózás egy nagyon egyszerű szokás, egy ingyenes és könnyen beépíthető eszköz, amely mindenkinek a rendelkezésére áll, ha szeretne egy kicsit mélyebbre menni önmagában. Ha szívesen tanulnál önmagadról, szeretnél a saját magad legjobb barátja lenni, akkor ragadj papírt és tollat, és csak írj, írj, írj...

Eredményes naplózást kívánunk mindenkinek!


Olvass tovább

Így nyisd meg a harmadik szemed (meditációval)

2024. május 6.

Így növeld a rezgésszinted – konkrét gyakorlatok

2024. március 22.

Az évkerék és a kelta ünnepek

2023. október 27.

Fehér ásványok energiatisztításhoz

2023. július 10.

Ásványok gyerekeknek

2023. március 22.